over mij

Niets mooier dan een kind zijn of haar talenten te zien ontdekken. Ik begeleid en ondersteun kinderen in hun ontwikkeling en om die ontwikkeling zo goed mogelijk te kunnen begrijpen studeer ik psychologie.

Voor het naschools project van Werken als een Paard begeleid ik wekelijks 3 groepen kinderen uit groep 7 van basisscholen in uitdagende wijken in Rotterdam. Om hun wereld te vergroten bezoeken de kinderen iedere week een organisatie of instelling, waar zij een rondleiding krijgen en deelnemen aan een activiteit. Zo ontdekken de kinderen op actieve wijze wat er (op beroepsmatig vlak) allemaal te doen is in en rond Rotterdam. Door deel te nemen aan de activiteiten vergroten de kinderen hun zelfvertrouwen en wordt gewerkt aan belangrijke vaardigheden, zoals presenteren, kiezen, kritisch denken en samenwerken. Het doel van het project op de lange termijn is om de kans op passende studie- en loopbaankeuzes van de kinderen te vergroten. Naast de wekelijkse begeleiding van de kinderen ben ik betrokken bij de ontwikkeling van het programma en houd ik mij bezig met een onderzoek naar de effectiviteit van het project.

Vóór mijn huidige werk en studie heb ik grafisch ontwerpen gestudeerd aan de Academie voor Beeldende Kunsten en 17 jaar als zelfstandig grafisch ontwerper gewerkt. Een speciaal plekje in mijn hart blijft gereserveerd voor mijn oude vak en dit komt nog weleens (indirect) tot uiting in mijn werkzaamheden. Zo kan ik het niet laten om het voorlopige onderzoeksrapport van Werken als een Paard naar eigen inzicht vorm te geven en de strenge opmaakregels voor officiële wetenschappelijke stukken (nog even) aan mijn laars te lappen. En van de lessen die de kinderen van Werken als een Paard volgen in de module ‘kunst en cultuur’ geniet ik stiekem een beetje extra.

karinlecarpentier