De eerste middag van het naschools project van Werken als een Paard twee jaar geleden. Dapper en vol vertrouwen in de kinderen trappen we af met een speurtocht door het centrum van Rotterdam met de 16 deelnemers uit groep 8. Leuk toch, zo’n speurtocht? Dan moeten ze meteen samenwerken en kunnen wij de kinderen mooi leren kennen. Een dapper idee? Ja, dat zeker! Wat naïef ook misschien? Eh… Natuurlijk willen ze helemaal niet samenwerken! Ze ruiken direct de vrijheid die we ze geven en rennen al snel alle kanten op over het marktplein. “Jij daar, met die groene jas, bij de groep blijven!” hoor ik mijzelf al snel roepen. En: “Hoe heet die jongen met die blauwe sneakers daar? Kun jij hem weer even bij de groep halen? Dan ren ik achter dat meisje met die groene jas aan. Hoe heet zij eigenlijk?” Het opdrachtkaartje van de speurtocht is inmiddels al in mijn zak verdwenen.

Gelukkig verliep het toen niet vlekkeloos. Als dat wel zo was geweest hadden we niets geleerd. Het naschools project gaat nu namelijk heel anders van start. Na een kennismakingsmiddag volgen de kinderen eerst een paar mooie lessen rondom het thema ‘samenwerking’. Volgend op de energieke judoles bij S.V. Hagendoorn vorige week is het deze week de beurt aan theaterdocent Karlijn de Boorder om de kinderen uit te dagen tot samenwerking tijdens haar workshop op de MBO Theaterschool. Bedankt voor jullie hulp fijne gastdocenten. Wij werken graag samen. Ik heb nu al zin in de speurtocht door Rotterdam over drie weken.